Верховна Рада України продовжила мито на експорт металобрухту ще на 5 років
Митний платіж в розмірі 58 євро за тону буде діяти при експортуванні сталевого металобрухту ще 5 років, до вересня 2026 року.
Один з авторів законопроекту, заступник голови комітету Верховної Ради з економічного розвитку Дмитро Кисилевський, коментуючи рішення парламенту на своїй сторінці в Facebook, наголосив на критичній важливості сталевого металобрухту для роботи українського ГМК, що дає близько 10% ВВП, 35% товарного експорту та більш ніж 200 тис. робочих місць.
«Тільки експорт продукції з високою доданою вартістю дозволить Україні стати сильною та багатою країною. В даному випадку 1 тонна експортованого брухту дає Україні трохи менше 2 тис. грн (це сплата мита 58 євро). Тоді як 1 тонна того ж брухту, переробленого в готову сталеву продукцію на українських метзаводах, приносить близько 8 тис. грн у вигляді податків. Тобто державі в 4 рази вигідніше переробляти брухт в метал, а потім метал в готову продукцію, ніж вивозити сировину », - підкреслив Д. Кисилевський.
Він додав, що цінність металобрухту як сировини для металургії збільшує й зелений курс ЄС: використання брухту в електродугових печах до 10 разів знижує викиди СО2 у порівнянні з класичними технологіями виробництва сталі в конвертерах і мартенах.
«Раз Україна бере зобов'язання зменшувати викиди СО2, треба подбати і про ресурси для цього, як це вже роблять інші країни. До речі, європейська металургійна асоціація Eurofer взагалі вимагає заборонити експорт металобрухту з ЄС, з огляду на зелений курс», - повідомив народний депутат.
Д. Кисилевський підкреслив, що законопроект не суперечить міжнародним зобов'язанням України - це тимчасовий захід, який не є дискримінаційним. «Він відповідає нормам права СОТ про винятки з міркувань безпеки: у нас війна, анексований Крим, хронічний дефіцит торгового балансу. Міжнародні партнери це сприймають. Тому за період дії мита з 2016 року по відношенню до України не було висунуто претензій», - підсумував заступник голови комітету ВР з економичного розвитку.
Парламентарії зазначали, що завдяки дії підвищеного мита внутрішні споживачі отримали постійний доступ до сировини. Якщо в 2015 році фізичні обсяги вивозу заготовленого в Україні брухту склали 39,1% від його внутрішнього споживання, то у 2017 році ця частка знизилася до 15,1%, а в 2019 році - до 1,4%. За підсумками січня -листопаді 2020 року склала всього 1,27%.
Дефіцит брухту на українському ринку скоротився з 0,85 млн тон в 2015 році до 0,6 млн тон в 2016 і 0,3 млн тон в 2017 роках, а починаючи з 2018 року українські металурги не повідомляли про дефіцитності із забезпеченням заготовленим в Україні ломом .
Збереження експортного мита на рівні 58 євро /т, за даними авторів проекту, забезпечить:
- збереження 21,5 тис. робочих місць і створення 3,5 тис. нових робочих місць;
- додаткове зростання ВВП на 0,03% завдяки зростанню металургії та суміжних галузей;
- уникнути дефіциту металобрухту на внутрішньому ринку;
- скорочення споживання енергоресурсів та викидів СО2;
- залучення додаткових інвестицій в металообробну галузь України, зокрема технологічне переоснащення основних засобів металургійних підприємств, що набуває особливої актуальності в умовах Європейського зеленого курсу.